Initiator Andreas Fuyû Gutzwiller

Fuyuu

Profil »
Concerts »
Discografie »
List of Publications»


Profile

Andreas Ausschnittjpg

Students who received “Shihan Menjô” from Zenkoku Chikuyusha, Tokyo

Ueli Fuyûru Derendinger, 1996

Jürg Fuyûzui Zurmühle, 1996

Andrea Fuyûan Hofer, 2002

Wolfgang Fuyûgen Hessler, 2002

Ursula Fuyûmi Schmidiger, 2010

1940

Born 1940 in Germany.
Schools in Basel, Switzerland.

1968 – 1974

Studied Musicology and Ethnomusicology at the Universities of Berlin, Germany and Wesleyan University, USA.

1970

Began to study Shakuhachi with Araki Kodô V at Wesleyan University in 1970.

1971

Continued his studies of Shakuhachi with Kawase Junsuke III, first at Wesleyan University later in Tokyo, Japan.

1974

Recieved PhD from Wesleyan University with a thesis on history and music of the Shakuhachi.

1976

Recieved Shihan (Master) of the Chikuyûsha of the Kinko-school of Shakuhachi.

1980

Began teaching Shakuhachi at the Academy of Music Basel, Switzerland.

1994 – 2005

Founder and Head of the “Department for Non-Western Music” at the Academy of Music Basel.


Concerts

Austria

Graz
France

Paris (3)

Bourges

Germany

Köln (4)

Berlin (3)

Leipzig (3)

Hamburg (2)

Lübeck (2)

Münster (2)

Essen (2)

München (2)

Bremen

Dresden

Heidelberg

Bielefeld

Schwerin

Düsseldorf

Darmstadt

Güthersloh

Herne

Stuttgart

Kleve

Saarbrücken

Würzburg

Bochum

Weingarten

Great Britain

London (2)

Dartington

Belfast

Italy

Venice (2)

Rome

Torino

Netherlands

Utrecht (3)

Amsterdam

Sweden

Lund (2)

Stockholm

Malmö (2)

Switzerland

Basel (…)

Zurich (4)

Berne (3)

Geneva

Luzern

Winterthur

Interlaken

St. Moritz

Schaffhausen

Ascona

Altstätten

Chur

USA

New York (Asia House)

Participation in Festivals

„steirischer herbst“, Graz 1983

„electonica“, Essen 1990

„Japan in Zürich“ 1993

„Oude Muziek“, Utrecht 1993

„Alt!Neu!“, Leipzig 1994

„nah!fern!“, Leipzig 1996

„Konstellationer“, Malmö 1998

„Metamorphosen“, Lucerne Festival 2000

„Exotik!(?)“ , Leipzig 2000

„Fest der Künste“, St. Moritz 2000

„Take no Oto“, Zurich 2003

„2nd Int. Flute Festival Lund“, 2004

„De Toverfluit“, Utrecht 2006

First Performances

Thomas Kessler „Shakuhachi Control“,

„Irasshaimase“,

Gerald Bennett „Three Dances for the Angel“,

„Kyotaku“, „Yume“, „Three Haiku“

Thüring Bräm „One in Two“

Urban Mäder, „Windstriche“

K.H. Stahmer, „Ima“

Steffen Schleiermacher „Spalt!“

First Performances in Europe

Tôru Takemitsu „Eclipse“

Makoto Shinohara, „Kyûdô B“

Masaaki Hayakawa „Gen’ei“

Tôru Takemitsu „November Steps“

Makoto Moroi „Chikurai Goshô“

Radio

WDR, Cologne

MDR, Leipzig

DRS, Zurich

 


Discography

1984

Der wahre Geist der Leere (Shin Kyorei et al.), Honkyoku der Kinko Schule, Zürich: Jecklin JD 588-2

1992

“Kyotaku” by Bennett, Gerald, Mainz: Wergo WER 2029-2

1993

Der leere Himmel (Kokû Reibo et al.), Honkyoku der Kinko Schule, Zürich: Jecklin JD 665-2

1994

Music for Two Shakuhachi, from the classical repertoire of the Kinko School, Zürich: Jecklin JD 697-2

1995

The Flute of the Misty Sea (Mukaiji Reibo et al.), Honkyoku of the Kinko School, Zürich: Jecklin JD 699-2

2000

“Andreas Gutzwiller”, Musikszene Schweiz/ Grammont Portrait. Migros Genossenschaftsbund, Zürich: MGB CTS- M 61


List of Publications

1974

Shakuhachi: Aspects of history, practice and teaching. Ph.D. thesis, Wesleyan University. Ann Arbor, Mich: University Microfilms, 195 p

1979

„Hearing with one’s eyes, seeing with one’s ears? Understanding Japanese homonyms“, Journal of Pragmatics 3: 51-58

1979

„Stone Age and Promised Land“, Ethnomusicology XXIII (1): 103-107

1980

„L’instrument extraeuropéen, le compositeur, l’interprète“, in Textes pour l’atelier „Le compositeur et l’instrument“ (IRCAM, Paris): 14-17

1980

„Die japanische Flöte Shakuhachi und ihre Musik“, in 112. Jahresbericht der Musik-Akademie der Stadt Basel: 91-94

1981

„Die japanische Flöte Shakuhachi und ihre Musik“, Tibia VI (2): 335-338

1981

“Das Porträt: Andreas Gutzwiller im Gespräch mit Frank Nagel”, Tibia VI (2): 339-345

1983

Die Shakuhachi der Kinko-Schule. Studien zur traditionellen Musik Japans Vol V, Kassel, Basel, London: Bärenreiter, 265 p, English and Japanese summaries

1983

„Die Ausnahme und die Regel – Shakuhachi und die japanische Musik“, Begleitheft zur 2. Woche aussereuropäischer Musik: Musik-Akademie der Stadt Basel

1983

„The shakuhachi of the Fuke-Sect: Instrument of Zen“, The World of Music XXVI (3): 53-65

1986

„Musik ohne Raum und Zeit“, in Bräm, Thüring ed., Musik und Raum, Basel: GS-Verlag, S.107-110

nd

“The Japanese flute shakuhachi and its music: is it foreign or just strange?“, The Annals of the International Shakuhachi Society vol 1: 7-12

1991

A.G and Bennett, Gerald, „The world of a single sound: basic structures of the music of the Japanese flute shakuhachi“, Musica Asiatica vol 6, Cambridge: Cambridge University Press

1992

“Rhythm in shakuhachi honkyoku”, European Studies in Ethnomusicology, Intercultural Music Studies vol 4, Wilhelmshaven: Florian Noetzel: 269-281

1992

“Learning traditional Music in Japan”, in Schippers, Huib ed.: Teaching World Music, Utrecht: LOKV, 71-78

1992

“Unterrichtsmethoden der trad. japanischen Musik”, in Bräm, Thüring ed., Bewahren und Öffnen, Musikpädagogische Schriften Band 4, Aarau, Musikedition Nepomuk: 95-102

1993

“La polyphonie dans la musique japonaise: Rokudan par exemple”, Cahiers d’ethnomusicologie vol 6, Genève, Ateliers d’ethomusicologie: 11-22

1995

A.G. and Lieth-Philipp, Margot, eds: “Teaching Musics of the World”, Proceedings of the 2nd International Symposium “Teaching Musics of the World, Basel 1993, 295 p

1995

“Shakuhachi Unterricht im frühen 19. Jahrhundert: Jûhachi Jôkuden, die 18 Artikel des Kurosawa Kinko III” in Niemöller, Klaus Wolfgang et al. Eds.: “Lux oriente” Begegnungen der Kulturen in der Musikforschung, Kassel, Gustav Bosse Verlag: 149-158

1996

“Die Flöte Shakuhachi, von Bettlern zu Mönchen zu Musikern”, in Guignard, Silvain et al. eds.: “Musik in Japan: Aufsätze zu Aspekten der Musik im heutigen Japan, München”, Iudicium Verlag: 47-58

1996

“Koexistenz und Konfrontation: Über das Verhältnis japanischer zu westlicher Musik”, in Guignard, Silvain et al. eds.: “Musik in Japan: Aufsätze zu Aspekten der Musik im heutigen Japan”, München, Iudicium Verlag: 59-68

1998

“Musik, hörbare Zeit”, in: L. Jenni und P. Onori (ed.) Zeit für Zeit, natürliche Rhythmen und Zeitordnung, Liestal, Stiftung MGU, p. 163 – 171